În ultimii 7 ani am făcut project management în ONGuri și companii mari. Abia mai apoi, în urmă cu 4 ani am ajuns să spun celor din jur că sunt project manager, însă aproape de fiecare dată primeam aceeași întrebare: ”Și ce faci de fapt?”. Așa că hai să punem acest rol în perspectivă și să înțelegem ce fac project managerii. Pentru a porni cu dreptul, se cuvine să clarificăm ce este acela un proiect, căci totul se învârte în jurul lui.

Proiect. Organizație unică și temporară creată cu scopul de a livra unul sau mai multe produse de business.

PRINCE2

Tipuri de project manager

Și pentru că exemplele sunt grăitoare de cele mai multe ori, hai să vedem ce sunt considerate proiecte:

  • Construirea unui bloc cu 6 etaje
  • Festivalul UNTOLD 2019
  • Săptămâna modei de la Milano
  • Lansarea unei noi versiuni de aplicație Facebook
  • Crearea unui site web
  • O nuntă
  • Lansarea unui program de training de comunicare
  • Deschiderea unui supermarket într-o nouă locație
  • etc

Deja ai prins ideea și probabil că ți-au trecut și ție prin gând câteva exemple de proiecte. Orice activitate cu un scop clar, încadrată într-o perioadă de timp bine definită, poate fi considerată un proiect.

Și dacă există atât de multe tipuri de proiecte, la fel sunt și project managerii, care se asigură că aceste proiecte sunt implementate. Așa că vom avea project manageri specializați în construcții, mediu digital și IT, evenimente și așa mai departe.

Ce face un project manager?

Totuși, indiferent de specializarea, managerii de proiect fac următoarele lucruri:

  • Planifică modul în care proiectul de va desfășura, cum va fi implementat și cum/când va fi lansat.
  • Se asigură că sunt resurse alocate pentru diferitele faze ale implementării proiectului.
  • Facilitează fluxul de informații și se asigură că există o bună comunicare la toate nivelele echipei de proiect.
  • Păstrează legătura cu furnizori/clienți (sau se asigură că se întâmplă asta).
  • Raportează constant progresul.
  • Ține evidența cheltuielilor și menține un buget al proiectului.
  • Face management de riscuri și rezolvă probleme care apar pe parcurs.
  • Monitorizează și evaluează implementarea și procesele din cadrul proiectului.
  • Livrează produsele de business care au fost parte din scopul proiectului și încheie inițiativa.

Bineînțeles că fiecare tipologie de project manager amintită mai sus are propriile responsabilități care customizează rolul. De exemplu, un project manager de evenimente nu e nevoie să cunoască ciclul de dezvoltare software, însă e vital pentru un IT PM. Tehnicile de a face managementul riscului vor diferi de la un PM în construcții față de un PM de evenimente, dar vor fi făcute și de unii și de ceilalți.

Unele roluri de project manager pot implica inclusiv gestionarea unei echipe (people management), alete se concentrează pe project managementul pur (în special când e vorba de proiecte complexe, cu zeci sau sute de persoane implicate într-o livrare, ce poate dura până la un an).

Dacă vrei să afli mai multe detalii despre opțiuni ai când vine vorba de certificări în project management, poți citi acest articol.

P.S. Să știi că fiecare dintre noi ajungem să fim mici manageri de proiect în ceea ce facem zi de zi, așa că am o provocare pentru tine. Ce activități de project management ai identificat că le faci și tu?

Share: